Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. září 2004

Merkur: Inferno pokryté krátery

Uznání: Mariner 10, NASA

Povrch Merkuru se podobá našemu Měsíci. Oba se skládají z hornin a jsou hustě pokryty krátery. Merkur má průměr asi 4800 km, zatímco průměr Měsíce je o něco menší než asi 3500 km (pro srovnání, Země má průměr asi 12700 km). Merkur je ale v mnoha směrech jedinečný. Merkur je nejbližší planetou ke Slunci, obíhá asi v jedné třetině poloměru oběžné dráhy Země. Jak se Merkur pomalu otáčí, tak se jeho povrchová teplota mění od nesnesitelné zimy -180 stupňů Celsia k nesnesitelnému vedru 400 stupňů Celsia. Místo nejblíže ke Slunci na dráze Merkura se každý oběh mírně mění a tuto skutečnost využil Albert Einstein, aby pomohl ověřit správnost jeho, tehdy nově objevené teorie gravitace: obecné relativity. Snímek nahoře pořídila zatím jediná sonda, která kdy prolétla kolem Merkura: Mariner 10 v roce 1974. Minulý měsíc byla k Merkuru vypuštěna nová sonda Messenger, která má vstoupit na oběžnou dráhu nejvnitřnější planety sluneční soustavy v roce 2011.

Štítky: Merkur, Krátery, Mariner 10