Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2004

Železné Slunce

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Obrázek Slunce nahoře byl zachycen v ultrafialovém světle emitovaném jedenáctkrát ionizovaným železem při teplotách přes 2 milióny stupňů Farenheita 22. září 2001, v den podzimního slunovratu. Snímek pořídila kamera EIT na palubě vesmírné observatoře SOHO, která trvale pozoruje Slunce. Jedenáctkrát ionizovaným železem se míní atomy železa s jedenácti odtrženými elektrony. Elektrony jsou održeny zuřivými srážkami s jinými atomy a elektrony, které nastávají za extrémních teplot ve sluneční koroně. Jelikož elektrony mají negativní náboj, tak výsledné ionizované atomy mají vysoký pozitivní náboj. Astronomové zapisují jedenáctkrát ionizované železo zkratkou "Fe XII", chemickou značku železa následuje římské číslo 12 (Fe I je neutrální železo).

Štítky: Slunce, Ultrafialový, Ionize, Ion, Iron

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.