Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2004

Kupa v Peci v pohybu

Uznání: C. A. Scharf, D. R. Zurek, M. Bureau (Columbia Univ.), CXC, NASA

Tento rentgenový snímek ve falešných barvách připomíná populární obrázky nádherné hvězdokupy Plejády, která se nachází v naší vlastní Mléčné dráze, ve skutečnosti ale zkoumá střed mnohem rozlehlejší kosmické rodiny kupu galaxií v Peci (Fornax), vzdálenou asi 65 miliónů světelných let. Kompozitní snímek kupy, která má skoro 900 000 světelných let, z observatoře Chandra ukazuje vysokoenergetické emise z několika obřích galaxií poblíž středu kupy v Peci a nesmírné, difuzní mračno horkého plynu, který emituje rentgenové záření. Celkově se zdá, že se na tomto pohled horký plyn v kupě táhne nahoru vlevo. A proto se tedy astronomové domnívají, že se jádro kupy v Peci pohybuje doprava dolů a potkává se s mezigalaktickým větrem, jak se žene větším a méně hustým mračnem materiálu. Zdá se, že se galaxie z jádra kupy v Peci spolu s jiným uskupením galaxií viditelným na okraji kupy, pohybují ke společnému bodu, ke kterému je přitahuje v této oblasti dominantní gravitace neviditelných útvarů z temné hmoty.

Štítky: Temní hmota, Rentgenový, Kupa galaxií, Fornax

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.