Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2004

MAGICká noc

Uznání: Robert Wagner (MPI), MAGIC Telescope Project

Je to něco magického? Za vzácné mlhavé noci se zdá, že si na dalekohledu MAGIC na Roque de los Muchachos na Kanárském ostrově La Palma hrají laserové paprsky. Lasery jsou ve skutečnosti součástí systému navrženého k automatické justáži zaostření inovativního, sedmnáctimetrového, vícezrcadlového přístroje. Samotný dalekohled MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov) je určen k detekci gama záření, tedy fotonů s energií 100 miliardkrát větší než má viditelné světlo. Když gama záření dopadá do atmosféry, tak způsobuje atmosférické spršky vysokoenergetických částic. Kamera MAGICu podrobně zaznamenává krátké záblesky optického světla zvaného Čerenkovovo záření vytvářeného částicemi atmosférické spršky, které odpovídají kosmickým zdrojům extrémních gama paprsků. Dalekohled MAGIC I byl tento rok uveden do operačního stavu, ale tento pozoruhodný snímek ukazuje už téměř dokončenou verzi přístroje z října 2003.

Štítky: Dalekohled, Magic, Gamma ray