Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2004

Bublající kotel NGC 3079

Uznání: Gerald Cecil (UNC/Chapel Hill) et al., NASA

Z profilu viděná spirální galaxie NGC 3079 v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) je zhruba 50 miliónů světelných let daleko. Tento skvělý snímek z dalekohledu Hubble Space Telescope ve falešných barvách ukazuje galaktický disk složený ze nádherných hvězdokup, točitých spirálních ramen a výrazných pásů tmavého prachu, zabírá si 70 000 světelných let. Ale nejpřitažlivějšími útvary v NGC 3079 jsou pilíře plynu, které se tyčí nad vířícím kotlem kosmické aktivity v galaktickém centru. Na vloženém snímku vpravo dole je vidět, jak pilíře rostou do výšky až kolem 2000 světelných let a zdá se, že leží na povrchu nesmírné bubliny vyrůstající z jádra galaxie. Měření ukazují, že plynové pilíře proudí pryč z jádra rychlostí 6 miliónů kilometrů za hodinu. Z čeho se skládá bublina kolem tohoto galaktického kotle? Astronomové zkoumají možnost, že superbublinu vytvářejí větry z masivních hvězd. Pokud ano, tak tyto masivní hvězdy pravděpodobně byly zrozeny najednou, když střed galaxie prošel náhlým poryvem vznikání hvězd.

Štítky: Star-formation, Aktivní galaxie, Superbublina, NGC 3079