Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. říjen 2004

Letmý pohled na kulovou hvězdokupu

Uznání: H. Kobulnicky (Univ. of Wyoming) et al., JPL, Caltech, NASA
(Visible Light Inset: DSS)

Na vloženém snímku ve viditelném světle (vpravo dole) není vidět ani náznak této hvězdokupy Zato infračervený záběr ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje ve zjevně prázdné oblasti na obloze v souhvězdí Orla (Aquila) masivní kulovou hvězdokupu z asi 300 000 hvězd. Když astronomové k proniknutí zatmívajícího prachu v rovině naší Mléčné dráhy použili Spitzerovy infračervené kamery, tak byli odměněni překvapivým objevem hvězdokupy, která je pravděpodobně jednou z nejposlednějších takových nalezených hvězdokup. Kulové hvězdokupy se normálně nacházejí v halu Mléčné dráhy, ve starodávném pozůstatku formativního období naší galaxie. Spitzerův snímek ale přece ukazuje tuto jinak skrytou hvězdokupu, která prochází středem galaktické roviny ve vzdálenosti asi 10000 světelných let. V této vzdálenosti obrázek zabírá jen kolem 20 světelných let. Červené pruhy na tomto infračerveném snímku ve falešných barvách jsou prachová mračna, která se nejspíše nacházejí za jádrem kupy.

Štítky: Infračervený, Kulová hvězdokupa, Spitzer