Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2004

Obloha plná vícebarevné aurorální korony

Uznání a copyright: Philippe Moussette (Obs. Mont Cosmos)

Některé večery je to nejzajímavěší představení ve městě na obloze. Tento obrázek pořízený rybím okem zachycuje zvlášť aktivní a barevnou aurorární koronu, která se před dvěma dny objevila nad l'Observatoire de la Decouverte v městě Belair poblíž Quebecu v Kanadě. Nádherná polární záře nahoře má neobvyklé množství detailů, barevný rozsah a rozpětí přes celou oblohu. Svěží aurorární barvy, zelenou, červenou i modrou, nejspíše ve vysoké atmosféře způsobují kyslík a vodík při reakcích s přicházejícími elektrony. Spouštěcí událostí byly v několika minulých dnech magneticky vyvolávané exploze na Slunci z oblasti slunečních skvrn 696. Pokračování aktivity z této aktivní sluneční oblasti by mohlo znamenat více polárních září, které by v příštích dnech mohli vidět pozorovatelé na severní polokouli. A brzy ráno, ale zato daleko v pozadí, budou současně planety, hvězdy a Měsíc ukazovat svoji vlastní podívanou.

Štítky: Korona, Polární záře, Color