Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2004

Leo A: Blízká trpasličí nepravidelná galaxie

Uznání a copyright: V. Vansevicius (IoP Lithuania), N. Arimoto (NAOJ) et al., Suprime-Cam, Subaru Telescope, NAOJ

Proč není tato malá galaxie jednoduchá? Snímek nahoře i soudobé pozorování malé blízké galaxie Leo A měly dokazovat, že má jednoduchou strukturu. Nyní se ví, že Leo A je trpasličí nepravidelná galaxie - jeden z nejběžnějších typů galaxií ve vesmíru a typ, který je pravděpodobně stavebním kamenem hmotnějších galaxií jako je naše Mléčná dráha. Obecně bylo o větších galaxiích nedávno dokázáno, že nadále požírají a jsou složeny z mnoha menších satelitních galaxií, které je obklopovaly. Ukazuje to i překvapující složitost Leo A a možná že mnoho malých galaxií má historie vzniku skoro tak složité jako velké galaxie. Leo A má asi 10 000 světelných let a nachází se asi 2.5 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva (Leo).

Štítky: Místní skupina, Leo A, Dwarf irregular galaxy