Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 2004

Pastelová planeta a trojnásobné zatmění

Uznání: E. Karkoschka (Univ. Arizona), NASA

Tento snímek plynového obra Jupitera s pásy ukazuje ve falešných barvách trojí zatmění, které probíhalo 28. března, poměrně vzácnou událost i pro tak velkou planetu s mnoha měsíci. Blízká infračervená kamera na dalekohledu Hubble Space Telescope zachytila tři tmavé skvrny, které přecházejí přes Sluncem osvětlené mraky, což jsou stíny Jupiterových měsíců Ganymeda (levý okraj), Kalista (pravý okraj) a Io. Io samotný je vidět jako bílá skvrna u středu obrázku, modravý Ganymed je vpravo nad ním, ale Kalisto je mimo scénu za pravým okrajem. Při pohledu z Jupitera by tyto přechody stínů byly vidět jako sluneční zatmění jako je tomu obdobně s měsíčním stínem, který přechází před Sluncem osvětlenou planetou Zemí. Historicky, určování okamžiků zákrytů Jupiterových měsíců umožnilo astronomovi Ole Roemerovi uskutečnit v roce 1676 první přesné měření rychlosti světla.

Štítky: Jupiter, Zatmění, Ganymed, Io callisto