Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2004

Fobos: Měsíc Marsu určený k záhubě

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Tento měsíc je určený k záhubě. Mars, rudá planeta pojmenovaná podle římského boha války, má dva maličké měsíčky Fobos a Deimos, jejichž jména jsou odvozena z řeckých slov strach a hrůza. Tyto marťanské měsíce by mohly být zachycenými asteroidy, které pocházejí z hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem nebo dokonce z ještě vzdálenějších končin sluneční soustavy. Na tomto úžasném novém barevném snímku z kosmické sondy Mars Express s rozlišením asi sedm metrů na pixel je vidět, že větší měsíc Fobos je opravdu pokrytý krátery, podobně jako nějaký asteroid. Ale Fobos obíhá tak blízko Marsu, asi 5800 kilometrů nad jeho povrchem v porovnání s 400 000 kilometry u našeho Měsíce, že ho gravitační slapové síly táhnou dolů. Zhruba za 100 miliónů let se nejpíše zřítí na povrch, nebo se rozpadne napětím způsobovaným neúnavnými slapovými silami a trosky vytvoří kolem Marsu prstenec.

Štítky: Mars, Měsíc, Phobos