Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2005

Frizion Illume

Uznání a copyright: Peter Wasilewski (Goddard Space Flight Center)

Vědecké snímky mračen kosmického prachu nebo třeba i zmrzlé vody mohou být také estetické. Třeba tento obrázek tenkých vrstev rostoucích ledových krystalů využívá vědeckého pochopení vlastností světelných vln výhradně k uměleckým účelům. Obraz s názvem "Illume" vytvořil astrofyzik Peter Wasilewski. Obraz vznikl tak, že krystaly byly ozařovány světlem přes polarizační filtr. Polarizační filtr omezuje jinak náhodně orientované světelné vlny na ty, které kmitají jen v jedním směrem. Při průchodu ledem se různé barvy polarizovaného světla na jemných krystalických vrstvách lámou a odrážejí po trochu odlišných cestách. Pohled na scénu přes druhý polarizační filtr přináší podivuhodnou podívanou struktur a barev. Malováním se "světlem, zákony fyziky a přístupem" Wasilewski vytvořil sérii takovýchto evokativních ledových obrazů, které označuje jako Zamrzlé vize neboli Frizion.

Štítky: Led, Light, Polarization, Frizion