Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2003

M17: Hubblův podrobný snímek

Uznání: NASA, ESA, J. Hester (ASU)

Tyto fantastické, vlnovité tvary utvářené hvězdnými větry a radiací se nacházejí ve hvězdné kolébce známé jako M17, neboli v mlhovině Omega, vzdálené asi 5500 světelných let v souhvězdí Střelce (Sagittarius) bohatém na mlhoviny. Chuchvacovité útvary v hustém chladném plynu a prachu ozařují hvězdy už mimo horní pravý roh snímku a útvary samy mohou představovat místa budoucího tvoření hvězd. Barvy v mlze kolem teplejšího materiálu naznačují chemické složení M17. Převážně zelené světlo odpovídá přebytku vodíku se stopami atomů síry a kyslíku, které přispívají k červeným a modrým odstínům. Obrázek zabírá asi 3 světelné roky a byl zveřejněn na oslavu třinácti let cesty kosmického výzkumu dalekohledu Hubble Space Telescope.

Štítky: Star-formation, M17