Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2005

Kupa galaxií v Herkulovi

Uznání a copyright: Jim Misti (Misti Mountain Observatory)

Toto jsou galaxie z Kupy v Herkulovi, řetězci "vesmírných ostrovů" vzdáleném zhruba 650 miliónů světelných let. Tato kupa je plná plynu a bohatá na prach, s hvězdotvornými spirálními galaxiemi, ale má poměrně málo eliptických galaxií, které by postrádaly plyn a prach a s tím spojené nově zrozené hvězdy. Barvy na tomto kompozitním snímku zobrazují hvězdotvorné galaxie v modrém odstínu a eliptické v lehce nažloutlém odstínu. Zdá se, že hodně galaxií spolu koliduje nebo se slučuje, a další se zdají být zborcené, což je jasný důkaz vzájemného působení v kupě galaxií. Za určitou dobu vzájemné působení galaxií nejspíše ovlivní obsah kupy samotný. Badatelé věří, že Kupa v Herkulovi se významně podobá mladým kupám galaxií ve vzdáleném, raném Vesmíru a že zkoumáním typů galaxií a jejich vzájemného působení v nedalekém Herkulovi pomůže rozplést klubko záhad vývoje galaxií i kup.

Štítky: Kupa galaxií, Hercules