Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2005

Rentgenový portrét hvězdokupy Trumpler 14

Uznání: L. Townsley (PSU) et al., CXC, NASA

Div jižní oblohy planety Země, hvězdokupa Trumpler 14, se nachází asi devět tisíc světelných let daleko v komplexu Carina, v bohaté hvězdotvorné oblasti na okraji obrovského molekulárního mraku. Tento rentgenový portrét hvězdokupy Trumpler 14 ve falešných barvách z družicové observatoře Chandra zabírá více jak 40 světelných let a ukazuje úžasné podrobnosti v kupě s největší koncentrací hmotných hvězd v Galaxii. Horké hvězdy z kupy, které výrazně ovlivňují svoje okolí, jsou staré sotva milión let. Energetické větry z hvězd vyfoukaly v hustém mračnu dutinu a zaplnily ji rázy zahřátým plynem, který emituje rentgenové záření. Během příštích několika miliónů let tyto hvězdy rychle vyčerpají svoje nukleární palivo, vybuchnou jako supernovy a svoje okolí přitom zaplaví plyne obohaceným o těžké prvky.

Štítky: Hvězdokupa, Rentgenový, Massive star, Trumpler 14