Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2005

Lokalizovány krátké gama záblesky

Uznání ilustrace: Dana Berry, NASA

Co způsobuje gama záblesky? Nejenergetičtější známý typ explozí ve vesmíru objevený před více jak 30 lety zůstává záhadou. Nyní se ukazuje, že možná nemá pouze jedinou příčinu. Gama vzplanutí (GRBs - gamma-ray bursts) s dlouhým trváním byla v několika minulých letech lokalizována do modrých oblastí ve vesmíru, které jsou bohaté na vznikání hvězd. V těchto oblastech často vybuchují hmotné mladé hvězdy na konci svých krátkých životů. Astronomové spojují tato gama vzplanutí s dlouhým trváním, tedy s trváním od 2 sekund do několika minut, s typem stelárních explozí běžných pro mladé hmotné hvězdy. V několika málo minulých měsících byla také konečně lokalizována gama vzplanutí s krátkých trváním a zjistilo se, že k nim dochází v různých typech oblastí, nejen v modrých oblastech bohatých na vznikající hvězdy. Mnoho astronomů proto nyní teoretizuje, že krátká gama vzplanutí, která typicky trvají méně jak jednu sekundu, jsou výsledkem odlišného procesu jak u dlouhotrvajících vzplanutí. Podle vedoucího modelu ke krátkým vzplanutím dochází, když neutronová hvězda dopadne buď na jinou neutronovou hvězdu, nebo na černou díru. K takovým srážkám může docházet i dlouho poté, co hvězdotvorné oblasti vyhasly. Ilustrace nahoře zobrazuje dvě neutronové hvězdy při závěrečném přibližování jedné k druhé na svým oběžných drahách ve spirále smrti, která může skončit krátkým gama zábleskem GRB.

Štítky: Galaxie, GRBs, Short hard GRBs