Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2005

Epimetheus a Janus: Záměnné měsíce Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Tyto dva měsíce si vyměňují místa. Dva malé měsíčky Saturnu, Epimetheus a Janus, si při obíhání své domovské planety vyměňují svá místa. Poloměry oběžných drah měsíců se kupodivu liší méně jak o poloměr měsíců samotných: asi o 50 kilometrů. Jeden z měsíců obíhá Saturn dosti daleko před druhým jako první. Jak se oba měsíce gravitačně přitahují, tak se začínají jeden k druhém blížit a každých několik let kolem sebe opravdu projdou a vymění si svoje dráhy. Tento podivný tanec zavdává příčinu spekulacím, že Epimetheus a Janus byly kdysi spojeny a jeden od druhého se oddělily. Na snímku nahoře jsou oba měsíce vyfotografovány jak na svých oběžných drahách krouží vně blízko Saturnova prstence F. Snímek nahoře pořídila počátkem září kosmická sonda Cassini, která také obíhá kolem Saturnu.

Štítky: Saturn, Epimetheus, Janus