Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2005

Mladé hvězdy z NGC 346

Uznání: Antonella Nota (ESA/STScI) et al., ESA, NASA

Hvězdokupa NGC 346 je ponořena do největší hvězdotvorné oblasti v Malém Magellanově mračnu, které je asi 210 000 světelných let daleko. Hmotné hvězdy v NGC 346 mají krátký život, ale zato jsou plné energie. Jejich větry a záření vymetly v plynovém a prachovém mračnu mezihvězdnou dutinu, která měří asi 200 světelných let a vyvolávají vznik hvězd a utvářejí husté vnitřní okraje této oblasti. Zdá se, že tato hvězdotvorná oblast katalogizovaná jako N66 také obsahuje velkou populaci velmi mladých hvězd. Mladičké hvězdy jsou rozesety po celé vnořené hvězdokupě, jsou staré zhruba 3 až 5 miliónů let a ještě ve svých jádrech nezačaly spalovat vodík. Na snímku Hubblovým kosmickým dalekohledem ve falešných barvách je viditelné a infračervené světlo vidět jako modré a zelené, zatímco světlo z emise atomárního vodíku je červené.

Štítky: Star-formation, Smc, Ngc346