Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2006

Když démanty nejsou věčné

Uznání a copyright: Anthony Ayiomamitis

Pásmo totality prvního slunečního zatmění roku 2006 včera začínalo na východním pobřeží Brazílie a končilo na opačné straně světa při západu nad západním Mongolskem. Stín Měsíce mezitím překročil Atlantický oceán, severní Afriku a centrální Asii, takže se také dočkal malý řecký ostrov Kastelorizo ve východním Egejském moři. Astronom Anthony Ayiomamitis hlásí, že ostrované a hodně návštěvníků pozorujících zatmění bylo opravdu odměněno inspirující podívanou na krásnou sluneční koronu při totalitě dlouhé asi tři minuty. Panu Ayiomamitisovi se při skončení úplné fáze zatmění podařilo zachytit tento snímek "prstenu s diamantem". Přes okraj lunárních údolí září první paprsky slunečního světla a tak vytvářejí pomíjívý dojem blyštivého diamantu na jasném prstenu kolem siluety Měsíce.

Štítky: Total solar eclipse, Diamond ring

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem