Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. březen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. březen 2006

Zatmění Slunce a SOHO

Uznání: 2006 Team - Williams College Eclipse Expedition, NSF, National Geographic,
SOHO Consortium, ESA, NASA

Kosmické observatoři SOHO (SOlar Heliospheric Observatory) nemůže ve sledování Slunce zabránit ani déšť, ani sníh, nebo tmavá noc. Z jejího pozorovacího místa 150 miliónů kilometrů od planety Země ke Slunci kamery SOHO trvale monitorují vnější sluneční atmosféru, neboli koronu. Zato pozemští pozorovatelé mohou spatřit nádherné koronální proudy a struktury jenom při úplném zatmění, když Měsíc nakrátko zakryje velice jasný sluneční povrch. Na tomto kompozitním pohledu jsou v oranžovém odstínu vidět nepřerušované pohled SOHO na sluneční koronu těsně nad sluneční fotosférou (ve středu) a korona daleko od slunečního disku. Ve středové oblasti tvaru koblihy je korona, jak ji zachytila výprava Williamsovy koleje za zatměním na řecký ostrov Kastelorizo při úplném zatmění Slunce 29. března. Spojením pozemských a vesmírných pohledů astronomům umožňuje sledovat útvary v koroně, které sahají z povrchu Slunce až do slunečního větru.

Štítky: Korona, Sluneční vítr, SOHO, Total solar eclipse