Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2005

Nepřetržitý dohled SOHO nad Sluncem

Uznání: SOHO Consortium, ESA, NASA
Image Montage: Steele Hill (GSFC)

Tento týden před deseti lety vypuštěná sluneční observatoř SOHO (the SOlar and Heliospheric Observatory) se stále těší nepřerušovanému pohledu na Slunce. Dvanáct přístrojů pro pozorování Slunce na palubě zkoumalo vnitřní strukturu Slunce, rozsáhlou sluneční atmosféru i sluneční vítr a objevilo přes 1000 komet z pozorohudné oběžné dráhy kolem bodu vzdáleného asi 1,5 miliónu kilometrů od Země směrem ke Slunci. V tomto místě známém jako Lagrangův bod se gravitační vlivy Země a Slunce vyrovnávají. Řídící středisko SOHO je v Goddardově středisku kosmických letů NASA v Greenbeltu, Maryland a týmy vědeckých přístrojů jsou rozmístěny po celém světě. Provoz se plánuje do března 2007, aby bylo možné studovat celý 11 letý sluneční cyklus. Tato barevná montáž představuje příspěvky od přístrojů na SOHO. Šťastné desáté výročí SOHO!

Štítky: Slunce, SOHO, Lagrangian point