Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2001

Pod sluneční skvrnou

Uznání: MDI, SOHO Consortium, ESA, NASA

O slunečních skvrnách na slunečním povrchu je známo, že jsou to tmavé oblasti o velikosti planet s intenzivními magnetickými poli. Ale co leží pod nimi? S využitím pozorování z Michelson Dopplerova zobrazovacího přístroje MDI na palubě vesmírné observatoře SOHO astronomové odvodili tento prvotřídní obraz toku materiálu hned pod viditelnou sluneční skvrnou. Údaje MDI ukazují, že bezprostředně pod sluneční skvrnou existuje silný přítokový proud, nahoře označený tmavými šipkami. Tento sbíhavý spodní protiproud pulzuje podpovrchový materiál do skvrny a chrání koncentrovaná magnetická pole od rozlétnutí, podobně jak u odpudivých pólů železných magnetů. Zdá se, že taková konfigurace odvádí normální tok plazmy vybublávající ze slunečního nitra a vytváří sebe udržující sluneční skvrnu. Přístroj MDI dokáže zkoumat vlastnosti slunečního nitra pomocí detekce pohybů tvořených zvukovými vlnami, když interakují se slunečním povrchem.

Štítky: Slunce, Magnetické pole, Sluneční skvrna, Mdi