Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2005

Mozaika Krabí mlhoviny z HST

Uznání: NASA, ESA, J. Hester, A. Loll (ASU)

Krabí mlhovina katalogizovaná jako M1 je první objektem ze slavného seznamu Charlese Messiera věcí, které nejsou kometami. O tomto kosmickém krabovi se nyní ví, že je to zbytek supernovy, rozpínající se oblak trosek ze smrtící exploze hmotné hvězdy. Světlo z této hvězdné katastrofy astronomové poprvé spatřili na planetě Zemi v roce 1054. Tato mozaika z Hubblova kosmického dalekohledu se skládá z 24 expozic pořízených v říjnu 1999, lednu 2000 a prosinci 2000 a zabírá zhruba šest světelných let. Barvy ve spletitých vláknech v mračnu trosek stopují světlo emitované atomy vodíku, kyslíku a síry. Strašidelná modrá vnitřní zář emitují vysokoenergetické elektrony urychlované pulsarem ve středu Krabí mlhoviny. Pulsar je jedním z nejexotičtějších objektů, který moderní astronomové znají, je to neutronová hvězda, rotující zbytek zhrouceného jádra hvězdy. Krabí mlhovina se nachází asi 6 500 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus).

Štítky: Zbytek supernovy, Krabí mlhovina, Pulsar, M1