Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2000

V srdci Kraba

Uznání: William P. Blair (JHU) et al. Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Výbuch supernovy, kterým vznikla Krabí mlhovina byl poprvé spatřen v roce 1054. Minulý týden astronomové zveřejnili nový snímek stále se vyvíjejícího centra exploze. Reprezentativní barevná fotografie nahoře byla pořízena v barvách emitovaných specifickými prvky včetně vodíku (oranžová), dusíku (červená), síry (růžová) a kyslíku (zelená) s výsledkem jež se prapodivně podobá obrazům Jacksona Pollacka. Je vidět komplex pole plynných vláken jež se rozbíhají rychlostí přes 5 miliónů kilometrů za hodinu. I za těchto úžasných rychlostí to trvá vláknu přes 600 let než překročí rám široký tři světelné roky. Rychle rotující neutronová hvězda, pozůstatek tototo dávného kataklysmatu, je vidět pod dvěmi jasnými hvězdami jež jsou těsně nad středem fotografie. Krabí mlhovina (M1) se nachází 6500 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus).

Štítky: Krabí mlhovina, Neutronová hvězda, Filamenty