Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2006

Podvojná černá díra v 3C 75

Uznání: X-Ray: NASA / CXC / D.Hudson, T.Reiprich et al. (AIfA);
Radio: NRAO / VLA/ NRL

Dva jasné zdroje ve středu tohoto kompozitního rentgenového (modrá) a rádiového (růžová) obrázku jsou vzájemně se obíhající superhmotné černé díry, které pohánějí obrovský rádiový zdroj 3C 75. Superhmotné černé díry od sebe dělí 25 000 světelných let a jsou obklopeny rentgenově zářícím plynem o mnohamiliónových teplotách a výtrysky relativistických částic. Nacházejí se v jádrech dvou splývajících galaxií v kupě galaxií Abell 400 asi 300 miliónů světelných let daleko. Astronomové vyvozují závěr, že tyto superhmotné černé díry jsou k sobě vázány gravitací v podvojné soustavě, protože výtrysky vypadají jako vláčené, nejspíše svým vlastním pohybem jak uhání horkým plynem kupy rychlostí 1200 kilometrů za sekundu. Taková skvostná kosmická splynutí by měla být v prostředí hustých galaktickcý kup ve vzdáleném vesmíru běžná. Předpokládá se, že oba splývající objekty budou ve svých konečných stádiích intenzivními zdroji gravitačních vln.

Štítky: Rádio, Rentgenový, Černá díra, Kupa galaxií, 3c75, Ngc1128