Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červen 2006

Ledové sopky na Enceladu

Uznání a copyright: Michael Carroll

Na tomto úžasném pohledu na Saturn ze série uměleckých vizí sopek z cizích světů došlo k erupci ledových gejzírů podél úzkých zlomů na vnitřním měsíci Enceladus. Přístroje kosmické sondy Cassini minulý rok během těsného přiblížení k jasnému a blyštivému Enceladu opravdu objevily majestátní sopečné gejzíry. Badatelé nyní předpokládají, že výrony pocházejí z kapes kapalné vody blízko od povrchu o teplotě blízké 273 Kelvinů (0°C), což je vysoká teplota ve srovnání s povrchovou teplotou tohoto vzdáleného měsíce kolem 73 Kelvinů (-200°C). Tyto ledové vulkány na maličkém, překvapivě aktivním Enceladu o průměru jen asi 500 kilometrů, představují další potenciální místo pro hledání vody a původu života mimo planetu Zemi. Ledové vulkány na Enceladu také nejspíše vytvářejí slabý, ale rozsáhlý Saturnův prstenec E.

Štítky: Saturn, Sopka, Enceladus, Geysers