Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2006

Infračervená Andromeda

Uznání: Pauline Barmby (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL, Caltech, NASA

Tento velký a podrobný obraz ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje v Andromedě, hmotné spirální galaxii vzdálené zhruba 2,5 miliónu světelných let, infračervené světlo z prachu (červené) a starých hvězd (modré). Andromeda je s více jak dvojnásobným průměrem naší vlastní Mléčné dráhy největší blízkou galaxií. Na snímcích ve viditelném světle jsou zavinutá spirální ramena Andromedy definována populací jasných mladých hvězd, zatímco infračervený obraz zase jasně sleduje chuchvalcovité prachové pásy zahřívané mladými hvězdami, které se vinou dokonce i těsně u galaktického jádra. Celá mozaika se skládá z asi 3000 jednotlivých snímků a byla vytvořena pro výzkum infračervených jasností a hvězdných populací v Andromedě. Do kombinovaného obrazu jsou začleněny také dvě menší doprovodné galaxie NGC 205 (dole) a M32 (nahoře). Údaje potvrzují, že Andromeda (aka M31) hostí asi 1 bilión hvězd ve srovnání se 400 miliardami hvězd v Mléčné dráze.

Štítky: M31, Prach, Spirální galaxie, Infračervený, Andromeda galaxy