Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2006

An Alaskan Volcano Erupts

Credit: J. N. Williams, International Space Station 13 Crew, NASA

Co se děje s touto sopkou? Právě vybuchuje! Prvním člověkem, který si všimnul, že aleutská sopka Cleveland vyvrhuje popel, byl astronaut Jeffrey N. Williams na palubě Mezinárodní kosmické stanice. Williams si při pohledu dolů na aljašské Aleutské ostrovy před dvěma týdny povšimnul, vyfotografoval a ohlásil spektakulární vlečku popela, která vyvěrala ze sopky Cleveland. Sopka Cleveland prošla krátkou erupcí, která trvala jen asi dvě hodiny a která začala zrovna před pořízením tohoto snímku. Stratovulkán Cleveland je jednou z nejaktivnějších sopek v řetězci Aleutských ostrovů. Sopku pohání magma vytěsněná subdukcí severozápadně se pohybující pacifické tektonické desky pod severoamerickou tektonickou desku.

Štítky: Sopka, Erupce, Cleveland