Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2006

NGC 6164: Bipolární emisní mlhovina

Uznání a copyright: Gemini Obs., AURA, NSF

Jak mohla nějaká hvězda vytvořit tak krásnou mlhovinu? V centru emisní mlhoviny NGC 6164-5 je neobvykle hmotná hvězda, která spěje ke konci svého života. Tato hvězda, katalogizovaná jako HD 148937, je vidět uprostřed snímku nahoře a je tak horká, že jí vyzařované ultrafialové záření zahřívá okolní plyn. Tento plyn byl nejspíše odvržen od hvězdy, možná její rychlou rotací, podobně jako u rotujícího zahradního postřikovače. Odvržený materiál by mohl být dále veden magnetickým polem hvězdy za vzniku symetrického tvaru bipolární mlhoviny. Vlevo dole je také vidět několik kometárních uzlíků plynu. NGC 6164-5 zabírá asi čtyři světelné roky a nachází se ve vzdálenosti asi 4000 světelných let v jižním souhvězdí Pravítko (Norma).

Štítky: Emisní mlhovina, NGC 6164, O-star