Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2006

M27 není kometa

Uznání a copyright: Rick Krejci (RicksAstro Astrophotography)

Tento objekt svědomitě zaznamenal při hledání komet na obloze nad Francií 18. století astronom Charles Messier na svém seznamu věcí, které určitě nejsou kometami pod číslem 27. Tak co je to? Inu, astronomové 20. století tento objekt klasifikovali jako planetární mlhovinu, ale není to ani planeta, i když se v malém dalekohledu jeví kulatý jako planeta. Messier 27 (M27) je nyní výborným příkladem plynné emisní mlhoviny, která vzniká, když slunci podobná hvězda spotřebuje ve svém jádru nukleární palivo. Mlhovina vzniká odvržením vnějších vrstev hvězdy do vesmíru, přičemž její viditelnou záři generují atomy vzbuzené intenzivním, ale neviditelným ultrafialovým světlem umírající hvězdy. Tento krásně symetrický mezihvězdný plynný mrak je též znám pod jménem Činka a je ve vzdálenosti asi 1200 světelných let v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Tento spletitý barevný kompozitní pohled byl pořízen úzkopásmovými filtry, které jsou citlivé na atomy vodíku (červeně) a kyslíku (modře a zeleně).

Štítky: Planetární mlhovina, M27, Mlhovina Činka