Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2006

Mars Rover je vidět u kráteru Victoria z oběžné dráhy

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Na Marsu byla nalezena neobvyklá skvrna, o které vědci ví, že není přirozeného původu. Ta skvrna je pohyblivá a hypotéza říká, že je to robot vytvořený inteligentními, pro Mars cizími bytostmi. Ve skutečnosti je ta skvrna vozítko NASA Opportunity, které nyní jezdí po Marsu. Schopnost uvidět marťanské vozítko z oběžné dráhy nedávno demonstroval experiment HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) družice NASA MRO (Mars Reconnaissance Orbiter). Tato nová kosmická sonda dosáhla oběžné dráhy Marsu v březnu 2006. Minulý týden MRO vyfotografovala kráter Victoria, když tam zrovna dorazilo vozítko Opportunity. Na snímku nahoře jsou při skvělém vysokém rozlišení vidět zhruba metrové útvary včetně pohyblivého vozítka. Takové snímky pomáhají vědcům stanovovit, zda pro Opportunity existuje do velkého kráteru nějaká bezpečná cesta. Na vloženém snímku vlevo nahoře je vidět celý kráter Victoria, také zachycený družicí MRO.

Štítky: Mars, Opportunity rover, Victoria Crater