Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2006

Hubblovo pole SWEEPS

Uznání: NASA, ESA, K. Sahu (STScI) and the SWEEPS Science Team

Toto nahuštěné pole hvězd směrem ke středu Mléčné dráhy se ukázalo být výborným místem pro hledání planet mimo naši sluneční soustavu. Opakovaným snímkováním asi 180 000 hvězd v tomto poli více jak týden Hubblův kosmický dalekohled astronomům umožnil hledat zákryty extrasolárních planet v okně ve Střelci - SWEEPS (Sagittarius Window Eclipsing Extrasolar Planet Search). Hledali krátké, periodické poklesy jasnosti způsobené zákryty neboli přechody velkých planet před mateřskou hvězdou. Jelikož pravděpodobnost pozorování takového zákrytu je malá, tak bylo výhodou pozorovat co největší množství hvězd. Nakonec našli SWEEPS astronomové 16 hvězdných kandidátů (zelené kroužky označují v tomto oříznutém obrázku 11 kandidátů), kolem kterých nejspíše obíhají velké planety velikosti Jupiteru s periodou několika dní nebo menší. Velké planety obíhající v takové blízkosti hvězdy se označují horké Jupitery. Budoucí projekt NASA Kepler má vylepšit techniku sledování přechodů na planety velikosti Země.

Štítky: Hubble, Přechod, Extrasolarní planety, Hot jupiter