Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2006

Infračervená záře Saturnu

Uznání: VIMS Team, U. Arizona, ESA, NASA

Plynový obr Saturn, známý svým jasným systémem prstenců a mnoha měsíci, vypadá na tomto pohledu z kosmické sondy Cassini ve falešných barvách podivně. Ve skutečnosti jsou slavné prstence na této mozaice ze spektrometru VIMS (Visual and Infrared Mapping Spectrometer) téměř neviditelné a jsou vidět jak zboku protínají střed obrázku. Nejvýraznější kontrast na obrázku je podél terminátoru, neboli podél hranice dne a noci. Napravo (na denní straně) jsou vidět modrozelené odstíny slunečního světla odráženého od vrcholků mračen Saturnu. Ale nalevo (na noční straně), při nepřítomnosti slunečního světla, se šíří jakoby zář z lucerny infračeveného záření z teplého vnitřku planety a staví do siluety útvary v hlubších úrovních mračen Saturnu. Tepelné infračervené záření je také patrné na širokých pásech stínů prstenců clonících severní polokouli Saturnu.

Štítky: Saturn, Cassini, Infračervený, Mračna