Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2006

Pomozte hledat mezihvězdný prach

Uznání a copyright: Stardust@Home Project, Space Science Lab., U. C. Berkeley, NASA

Co způsobilo tuto díru? Díra na kterou se ptáme je vidět jako malý černý kroužek zcela vpravo. Pokud se vám snímek aerogelu nahoře zdá hloupý a nezajímavý, tak tedy vítejte ve světě skutečné vědy. Zajímavé je to, že něco tu díru vytvořilo a to něco mohlo být docela dobře prvním zachyceným kusem hmoty mimo naši sluneční soustavu. Ať už tu díru vytvořilo cokoliv, tak byla zachycena do aerogelu kosmické sondy Stardust, která několik let letěla naší sluneční soustavou a potom na Zemi přistála návratová kapsle. Vědci se nyní přehrabují v aerogelu a hledají, jaké částice uvízly. Mnoho částic je jistě z místní komety Wild 2, kolem které sonda prolétla v roce 2004. Předpokládá se, že jen několik částic, možná 10 či méně, pochází mimo sluneční soustavu. Najít je je natolik obtížné, že Stardust tým vytvořil stáhnutelný program interaktivního mikroskopu, který umožňuje každému, kdo má standardní počítač pomoci s prohlídkou řezů aerogelu a hledat stopy mezihvězdného prachu. Dobří kandidáti takových stop budou později podrobně prozkoumáni členy týmu Stardust.

Štítky: Stardust, Aerogel, Interstellar dust