Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2006

Návrat pouzdra Stardust na Zemi

Uznání: Stardust Team, NASA

Létající talíř z vesmíru včera dopadl do pouště v Utahu poté, co byl sledován radarem a pronásledován vrtulníky a letadly. Stejně jako minule se ale nejednalo o žádné vesmírné návštěvníky. Talířem bylo návratové pouzdro sondy Stardust s před dvěma lety zachycenými kousíčky komety Wild 2 při setkání Stardustu se starou kometou. Poudro je na snímku nahoře při vstupu do dočasného čistého sálu v Utahu před tím, než bude jeho část odeslána do Johnsonova kosmického střediska NASA v Houstonu v Texasu v USA. Na vloženém obrázku vpravo dole je představa umělce, jak asi pouzdro vypadalo po přistání na padáku do pouště v Utahu. Horní vložený obrázek vpravo ukazuje včerejší snímek letícího pouzdra ze sledovacího letadla DC-8. Kousíčky komety Wild 2 zachycené v návratovém poudře Stardustu jsou asi starší jak Slunce a v příštích letech budou podrobeny prohlídce, aby se našly stopy ranných údobí naší sluneční soustavy. Také vy můžete pomoci hledat prachová zrnka v aerogelu Stardustu!

Štítky: Stardust, Kometa, Země

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.