Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2006

Galaxie Sombrero z HST

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/STScI /NASA)

Proč galaxie Sombrero vypadá jako klobouk? Mezi důvody patří neobvykle velká a rozsáhlá centrální výduť hvězd Sombrera a tmavé výrazné prachové pásy, které jsou vidět v disku, který my vidíme téměř zboku. Difuzní zář rozsáhlé centrální výdutě způsobují miliardy starých hvězd. Při podrobnější prohlídce výdutě na fotografii nahoře je vidět mnoho světelných bodů, které jsou ve skutečnosti kulovými hvězdokupami. V nádherném prachovém prstenci v M104 je mnoho mladých jasných hvězd a jsou vidět i spletité detaily, kterým astronomové dosud plně nerozumí. Samotný střed Sombrera září přes celé elektromagnetické spektrum a předpokládá se, že hostí velkou černou díru. Padesát miliónů let staré světlo z galaxie Sombrero lze uvidět i malým dalekohledem v souhvězdí Panny (Virgo).

Štítky: M104, Hubble, Sombrero galaxy