Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2006

NGC 1055 a M77

Uznání a copyright: Robert Gendler

Na tomto nádherném kosmickém pohledu ze souhvězdí Velryby (Cetus) je velká spirální galaxie NGC 1055 (vlevo nahoře) spolu s galaxií M77. Pohled zboku na štíhlou a prašnou NGC 1055 krásně kontrastuje s čelním pohledem na jasné jádro a spirální ramena M77. Obě galaxie měří přes 100 000 světelných let a jsou dominantními členy malé skupiny galaxií vzdálené asi 60 miliónů světelných let. Při své odhadované vzdálenosti je M77 jedním z nejvzdálenějších objektů v katalogu Charlese Messiera a od vesmírného ostrova NGC 1055 ji dělí přinejmenším 500 000 světelných let. Mozaikové pole má zhruba velikost úplňku na obloze a jsou na něm barevné hvězdy Mléčné dráhy (s difrakčními paprsky) v popředí spolu se vzdálenějšími galaxiemi v pozadí.

Štítky: Spirální galaxie, Messierův katalog, Pár galaxií, M77, Ngc1055