Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2006

NGC 1055 a M77

Uznání a copyright: Robert Gendler

Na tomto nádherném kosmickém pohledu ze souhvězdí Velryby (Cetus) je velká spirální galaxie NGC 1055 (vlevo nahoře) spolu s galaxií M77. Pohled zboku na štíhlou a prašnou NGC 1055 krásně kontrastuje s čelním pohledem na jasné jádro a spirální ramena M77. Obě galaxie měří přes 100 000 světelných let a jsou dominantními členy malé skupiny galaxií vzdálené asi 60 miliónů světelných let. Při své odhadované vzdálenosti je M77 jedním z nejvzdálenějších objektů v katalogu Charlese Messiera a od vesmírného ostrova NGC 1055 ji dělí přinejmenším 500 000 světelných let. Mozaikové pole má zhruba velikost úplňku na obloze a jsou na něm barevné hvězdy Mléčné dráhy (s difrakčními paprsky) v popředí spolu se vzdálenějšími galaxiemi v pozadí.

Štítky: Spirální galaxie, Messierův katalog, Pár galaxií, M77, Ngc1055

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.