Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2007

Sluneční bouře: CME

Uznání: SOHO Consortium, ESA, NASA

Co se to děje na Slunci? Další koronální výtrysk hmoty (CME - Coronal Mass Ejection)! Sluneční družice SOHO zobrazila spoustu tryskajících filamentů, které se zvedají z aktivního slunečního povrchu a vyvrhují obří bubliny magnetického plazmatu do vesmíru. Přímé světlo ze slunce ve vnitřní části snímku nahoře z roku 2002 je odstíněno a nahrazeno simultánním snímkem Slunce v ultrafialovém světle. Zorné pole sahá přes dva milióny kilometrů od slunečního povrchu. Tyto explozivní události zvané koronální výtrysky hmoty (CME - coronal mass ejections) objevily družice v ranných sedmdesátých letech a na tomto snímku je část podrobného záznamu vývoje takové CME ze současné operační družice SOHO. Kolem minima cyklu sluneční aktivity nastává CME asi jednou týdně, ale ve slunečním maximu typicky dochází ke dvěma i více takovým jevům denně. Silné CME výrazně ovlivňují kosmické počasí a to má zase přímý vliv na naši planetu, což může mít i vážné následky.

Štítky: Slunce, SOHO, Cme