Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2007

Iluze a evoluce v kupě galaxií Abell 2667

Uznání: NASA, ESA, Jean-Paul Kneib (Laboratoire d

Co se to děje v kupě galaxií Abell 2667? Zdá se, že galaxie vlevo nahoře se rozpadá na menší kusy, zatímco jiná galaxie zcela vpravo se protahuje jako žvýkačka. Většina žlutých objektů na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu jsou členové hmotné kupy galaxií známé jako Abell 2667. Borcení galaxie vlevo nahoře je skutečné. Jak galaxie brázdí mezihvězdným prostředím, tak se strhává a kondenzuje plyn za vzniku nových jasným hvězdných hnízd. Tento podrobný snímek čelního tlaku astronomům pomáhá pochopit, proč má dnes tak mnoho galaxií tak málo plynu. Zborcená galaxie zcela vpravo je ovšem pouhá iluze. Tato téměř normální galaxie je ve skutečnosti daleko za hmotnou galaktickou kupou. Světlo z této galaxie prochází přes gravitační čočku samotné Abell 2667 a jeví se podobně, jako by se jevil vzdálený člověk přes vinnou sklenku. Každá zborcená galaxie poskytuje důležitá vodítka o tom, jak se galaxie a kupy galaxií vyvíjely.

Štítky: Zobrazení gravitační čočkou, Abell 2267, Tidal stripping