Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2007

NGC 2442: Galaxie v Létající rybě

Uznání a copyright: SSRO-South (D.Goldman, J.Harvey, R.Gilbert, D.Verschatse) - PROMPT (D.Reichart)

V jižním souhvězdí létající ryby - (Piscis) Volans se nachází zborcená galaxie NGC 2442. Leží ve vzdálenosti asi 50 miliónů světelných let a její dvě spirální ramena se rozpínají z výrazné centrální příčky, což jí dává vzhled zlověstného tvaru háku. Tento výrazný barevný snímek také ukazuje zakrývající prachové pásy, mladé kupy modrých hvězd a červené hvězdotvorné oblasti kolem jádra žlutavého světla ze starší populace hvězd. Zdá se, že hvězdotvorné oblasti se více koncentrují podél protáhlého severního (horního) spirálního ramena. Zborcená struktura je nejspíše důsledkem blízkého setkání s menší galaxií, která se nachází těsně mimo tento teleskopický pohled. Obrázek zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 2442 asi 1/6 stupně nebo 150 000 světelných let.

Štítky: Galaxie, Barred spiral galaxy, Ngc2442, Galaxy interaction