Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2007

Spirální galaxie s příčkou M95

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Proč mají některé spirální galaxie prstenec kolem centra? M95 je jedním z nejbližších příkladů velké a krásné spirální galaxie s příčkou. Na nedávném snímku z dalekohledu CFHT na Havaji, USA je vidět její spirální ramena namalovaná otevřenými hvězdokupami z jasných modrých hvězd, pásy tmavého prachu, difuzní září miliard slabých hvězd a krátkou příčkou napříč galaktickým centrem. To, co ovšem poutá pozornost mnoha astronomů je cirkumnukleární prstenec kolem galaktického centra, který je vidět vně centrální příčky. Nedávné snímky z rentgenové observatoře Chandra ukázaly, že rentgenové záření kolem prstence nejspíš emitují nedávné supernovy. Přestože dlouhodobá stabilita prstence zůstává předmětem výzkumu, tak nedávná pozorování ukazují, že jeho současná jasnost je přinejmenším zvýšena přechodnými poryvy vznikání hvězd. M95, též známá jako NGC 3351, má asi 50 000 světelných let a lze ji spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Lva (Leo).

Štítky: Spirální, Messier, M95