Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2000

Stopy hvězd a CFHT

Uznání: J.-C. Cuillandre (CFHT Staff), CFHT

Vysoko na vrcholku dřímajícího vulkánu na Havaji, hledí na slaboučká světla na obloze oko o průměru 3.6m. Na rozdíl od lidského oka, které sbírá světlo jen po dobu zlomku sekundy, dalekohledy jako je kanadsko-francouzsko-havajský dalekohled Canada-France-Hawaii Telescope (CFHT) sbírají svělo po hodiny. Stávají se tak viditelnými i slabé zdroje, jež byly dříve mimo lidskou představivost. Tato náročná pozorování obvykle trvají tak dlouho, že otáčení Země způsobuje pohyb dalekohledu pod oblohou. Otážení je zviditelněné na fotografii nahoře jako stopy hvězd na pozadí. Samotný CFHT se musí otáčet v opačném směru, aby mířil na cíl. Enormní velikost kopule CFHT lze poměřit s autem v popředí. Dalekohled CFHT je jedním z nejmenších dalekohledů na vrcholku Mauna Kea.

Štítky: Stopy hvězd, Dalekohled CFHT