Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. říjen 2005

Prstencová galaxie AM 0644 741 z Hubbla

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI), J. Higdon (Cornell) ESA, NASA

Jak by mohla galaxie dostat tvar prstence? Lem modré galaxie, která je vidět vpravo, je nesmírnou prstencovitou strukturou o průměru 150 000 světelných let, která se skládá z nově vzniklých, velmi jasných a hmotných hvězd. Tato galaxie AM 0644-741 je známá jako prstencová galaxie a její tvar je důsledkem nesmírné galaktické srážky. Při srážkách galaxií prochází jedna druhou, jejich jednotlivé hvězdy přichází jenom zřídka do kontaktu. Prstencovitý tvar je výsledkem gravitační poruchy způsobené celou malou cizí galaxií, která prošla galaxií velkou. Když k tomu dojde, tak mezihvězdný plyn a prach začne kondenzovat a způsobovat tak vlnu vznikání hvězd, která se pohybuje vně z místa dopadu podobně jako soustředné vlny na povrchu rybníka. Cizí galaxie od té doby už utekla z pole zachyceného Hubblovým kosmickým dalekohledem a tento snímek byl vydán na oslavu výročí vypuštění Hubbla v roce 1990. Prstencová galaxie AM 0644-741 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Hubble, Prstencová galaxie, AM 0644-741