Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2007

Vícerozměrný vesmír

Viz popis.

Uznání a copyright: Mark Newbold

Má náš vesmír vyšší, ale nezvyklé prostorové dimenze? Tato myšlenka získala na popularitě, protože pomáhá vysvětlit, proč se velice vzdálené části našeho vesmíru jeví tak podobné a proč se zdá, že geometrie našeho vesmíru přirozeně nevyplývá z množství hmoty, kterou zdá se obsahuje. Tato myšlenka také převládá v moderních pokusech kombinovat gravitaci a kvantovou mechaniku, včetně M-teorie (formálně teorie strun) a Randall-Sundrumovy teorie. Do takových modelů patří brány a vnitřky vesmíru a často se, kromě jiných věcí, pokoušejí vysvětlit, proč jsou některé kvantové energie a změřené kosmologické konstanty tak malé. Nahoře je vidět dynamická trojrozměrná kresba (dva rozměry a čas) čtyřrozměrného popisu pětirozměrné krychle (hyperkrychle se čtyřmi prostorovými dimenzemi, též známé jako teserakt). Nejlepší multi dimenzionální perspektivu získáte, když si nasadíte červenomodré brýle.

Štítky: Kosmologie, Dimensions, Space, Java applet