Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2007

Galaktická kupa Hickson 44

Uznání a copyright: MASIL Imaging Team

Galaxie, podobně jako hvězdy, často utvářejí kupy. Skupina galaxií je soustava, která obsahuje více než dvě galaxie, ale méně než desítky či stovky, ze kterých se skládají kupy galaxií. Nejpozoruhodnějším příkladem je Místní skupina galaxií, ve které je přes 30 galaxií včetně naší Mléčné dráhy, Andromedy a Magellanových mračen. Na snímku nahoře je blízká kompaktní skupina Hickson 44. Tato skupina se nachází asi 60 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva (Leo). Hickson 44 se též nazývá Skupina NGC 3190 a obsahuje několik jasných spirálních galaxií a jednu jasnou eliptickou galaxii vlevo nahoře. Jasný zdroj vpravo nahoře je hvězda v popředí. Mnoho galaxií v Hickson 44 i v dalších kompaktních skupinách buď pomalu splývá nebo gravitačně táhne jednu od druhé.

Štítky: Galaxie, Galaxy group, Hickson 44