Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2007

vdB 152: Reflekční mlhovina v Kefeu

Uznání a copyright: Giovanni Benintende

Tajemná mlhovina vdB 152 popisovaná jako "prašná záclona" nebo "duchovitý přízrak" je opravdu velice slabá. Nachází se ve vzdálenosti asi1400 světelných let u severní Mléčné dráhy v královském souhvězdí Cepheus. Kapsy kosmického prachu u okraje velkého molekulárního mračna v této oblasti odstiňují světlo hvězd v pozadí nebo rozptylují světlo ze zanořené jasné hvězdy (nahoře), což částem mlhoviny dodává charakteristickou modrou barvu. Předpokládá se též, že ultrafialové světlo z této hvězdy způsobuje slabou načervenalou luminiscenci prachu mlhoviny. I když v molekulárních mracích hvězdy opravdu vznikají, tak u této hvězdy se zdá, že zde jen náhodně zabloudila, jelikož se její změřená rychlost v mezihvězdném prostoru velice liší od rychlosti mračna. Tento hloubkový teleskopický snímek zabírá v odhadované vzdálenosti of vdB 152 asi 7 světelných let.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Reflekční mlhovina, Luminescence, Vdb152, Ced201

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.