Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červen 2007

Eris: Hmotnější než Pluto

Uznání a copyright: Thierry Lombry

Ve sluneční soustavě byl za Plutem zjištěn objekt hmotnější než samotné Pluto. Trpasličí planeta Eris nyní obíhá Slunce ve asi ve dvojnásobné vzdálenosti jako Pluto a byla u ní změřena hmotnost o 27 procent větší než Pluto. Hmotnost byla vypočítána po změření oběžné doby měsíce Dysnomia. Snímky z pozemského Keckova dalekohledu v kombinaci s existujícími snímky z Hubblova kosmického dalekohledu ukazují, že Dysnomia má zhruba kruhovou dráhu a oběh trvá asi 16 dní. Infračervené snímky 2003 UB313 Eris už dříve ukazovaly, že Eris je větší než Pluto. Rovina oběžné dráhy Eris je daleko od oběžné roviny planet sluneční soustavy. Vědecký malíř nahoře nakreslil svou představu, jak Eris a Dysnomia obíhají naše vzdálené Slunce. V současné době se k Eris neplánuje žádný vesmírný let, i když kosmická sonda New Horizons k Plutu nedávno proletěla kolem Jupiteru.

Štítky: Pluto, Eris, Dwarfplanet