Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2006

Pluto v pravých barvách

Uznání: Eliot Young (SwRI) et al., NASA

Pluto je většinou hnědé. Snímek nahoře zachycuje pravé barvy Pluta při zároveň nejvyšším doposud dosaženém rozlišení povrchu. Tento vzdálený svět zatím ještě nenavštívila žádná kosmická sonda, nicméně počátkem tohoto roku byla vypuštěna sonda New Horizons, která by měla k Plutu přiletět v roce 2015. Nedávná reklasifikace Pluta Mezinárodní astronomickou unií z planety na trpasličí planetu zůstává předmětem mnoha debat. Mapa nahoře byla vytvořena sledováním změn jasnosti Pluta ze Země během období, kdy byl částečně zatmíván svým měsícem Charonem. Mapa proto ukazuje polokouli Pluta, která je přivrácena k Charonu. O hnědé barvě Pluta se předpokládá, že je především způsobena zmrzlými uloženinami metanu metamorfovanými slabým, ale energetickým slunečním světlem. Tmavý pás pod rovníkem Pluta má poněkud komplexnější zbarvení a tak naznačuje, že povrch Pluta může ovlivňovat nějaký neznámý mechanismus.

Štítky: Pluto, True color, Dwarf planet

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.