Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2006

Velké Magellanovo mračno infračerveně

Uznání: NASA/JPL-Caltech/M. Meixner (STScI) & the SAGE Legacy Team

Kde se v galaxiích hromadí prach? Tuto otázku pomohl odpovědět tým badatelů, který pořídil vůbec kdy nejpodrobnější snímek plynných mračen a prachu v sousední galaxii Velké Magellanovo mračno (Large Magellanic Cloud - LMC). Kompozitní obraz nahoře pořídil Spitzerův kosmický dalekohled v infračerveném světle, které zvýrazňuje přirozené záření teplého materiálu, který do mezihvězdného média odeslaly hvězdy. Mozaika nahoře kombinuje 300 000 jednotlivých zaměření a tak bylo možno vytvořit kompozitní obraz 1000 ostřejší, než jakýkoliv předešlý LMC snímek. Jsou vidět rozsáhlá mračna plynu a prachu, která graficky upřesňují, že prach se vyskytuje především kolem mladých hvězd (červeně zbarvená jasná mračna), nepravidelně rozesetý mezi hvězdami (zeleně zbarvená mračna) a v obálkách kolem starých hvězd (malé červené body). Také jsou patrné obrovské dutiny vyčištěné energetickými toky bývalých hmotných hvězd. Slabá modrá (falešná barva) záře přes spodní část je kombinací světla starých hvězd z centrální příčky LMC. LMC je satelitní galaxií naší vlastní Mléčné dráhy, má asi 70 000 světelných let a nachází se asi 160 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, Infračervený, Spitzer space telescope