Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2006

Zaprášení spirála M66

Uznání: M. Neeser (Univ.-Sternwarte Munchen), P. Barthel (Kapteyn Astron. Institute), H. Heyer, H. Boffin (ESO), ESO

Když na observatoři Paranal v Chile začalo ráno svítat, tak astronomové Mark Neeser a Peter Barthel přerušili svoje pátrání po slabých kvasarech vzdálených miliardy světelných let. A tak na okamžik použili Velmi velké dalekohledy Evropské jižní observatoře, aby se pokochali krásou bližšího vesmíru. Jedním výsledkem byl tento nádherný pohled na krásnou spirální galaxii M66, která je vzdálená zhruba 35 miliónů světelných let. M66 měří asi 100 tisíc světelných let, jejím středem probíhají výrazné prachové pásy, spirální ramena jsou poseta jasnými hvězdokupami a astronomové ji dobře znají jako člena trojice galaxií Leo Triplet. Tvar prašné spirály M66 nejspíše ovlivňuje vzájemné působení se sousedními galaxiemi.

Štítky: Prach, Spirální galaxie, Leo triplet, M66