Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2007

NGC 7129 a NGC 7142

Uznání a copyright: Tony Hallas

Tento půvabný teleskopický snímek se dívá do souhvězdí Cepheus na zajímavý vizuální pár prachové reflekční mlhoviny NGC 7129 (vlevo) a otevřené hvězdokupy NGC 7142. Oba útvary od sebe na obloze sice dělí jenom půl stupně, ale ve skutečnosti se nacházejí v odlišných vzdálenostech. Prachová mlhovina NGC 7129 je v popředí ve vzdálenosti asi 3000 světelných let, zatímco otevřená hvězdokupa NGC 7142 je nejspíš více jak 6000 světelných let daleko. Světlo z NGC 7142 v této oblasti díky všudypřítomným a chomáčovitým prachovým oblakům v popředí červená, což astronomické studium kupy jenom komplikuje. Ale i tak se NGC 7142 považuje za starší otevřenou hvězdokupu, zatímco jasné hvězdy ponořené v NGC 7129 jsou asi mladé jen milióny let. Výmluvné červenavé srpkovité útvary kolem NGC 7129 bývávají spojovány s energetickými výtrysky, které proudí z nově zrozených hvězd. Navzdory prachu lze překvapivě v tomto pestrém kosmickém okénku vidět i vzdálené galaxie pozadí.

Štítky: Reflekční mlhovina, Ngc7129, Ngc7142, Open cluster